Nyheter

 
 
 
 
 
 

Hei, og godt nyttår! Nytt år, nye muligheter for Valdresbanen. Våre vogner på Eina har hatt tilsyn i hele høst. I november og desember har det også vært utført tilsyn og et vist vedlikehold. Lørdag 28/1 legger vi opptil dugnad med grilling og jernbaneprat og sosialt samvær. Ideer helst nedskrevet om hvordan vi videre kan få til noe på Valdresbanen er velkommen.

OBS OBS!

Ved mildvær anbefales brådder, da mye av sporområdet er islagt under snøen.

Vell møtt! Per Carlsen.


Redskapsvogn i sommernatten BM 86F19 godt tildekket Tar med et bilde fra en strekning fra Hundselva
Her er to bilder fra dugnad på OBW 07 på Dokka 2/8-2016. En del feil ble utbedret og maskinen og aggregatet ble testet og startet.
Fotograf: Per Carlsen
Velkommen til dugnad på Eina lørdag 30/4 kl 10.00
Vi er to gulvplater unna med å bli ferdig med gulvet i redskapsvogna. Regner med å få ferdigstilt gulvet denne lørdagen. Arbeidsoppgaver ellers er å sette opp plakater innvendig i lagervogner over nr og litra! Utvendig skraping av maling på lagervognene er også en av oppgavene. Vi satser på grilling og godt vær!
Vell møtt!
Per. C.

Hei! Vi har nå en gylden mulighet til å tilby dresinsykkling sør for Dokka. JBV har åpnet muligheten for dette, men mange tiltak i sporet og langs banen må gjennomføres, for å få dette godkjent. Det blir stordugnad 15,16,17 april, dugnaden starter med dresin og gravemaskin lørdag 16/4 klokken 9.00. Fredag 15 er det dresin transport fra Dokka. Nils Håkon Sandersen trenger også hjelp andre datoer 8/4, 14/4, 20/4,30/4, 1/5, 2/5,7/5, 8/5, 14/5, 15/5, 18/5, 27/5, 28/5, 29/5. Ring Nils Håkon Sandersen for påmelding på telefon 92039100, overnatting kan ordnes. NB! Ta med spader, sager og klippeutstyr. Håper noen har noen timer å avse i sporet noen av datoene, så vi kan få oppleve dresinsykkling sør for Dokka.
 
 
 
 
 
 
 
 

Hei igjen!

Vi i Valdresbanen ønsker å formidle litt historie til den generasjonen som har kommet til etter nedleggelsen av Valdresbanen. Her er en reklameplakat med togruter m.m, fra året 1991. Dette er nå snart 25 år siden, og vi synes plakaten fortjener å bli lagt ut på nettet. Plakaten viser at foreningen Nye Valdresbanen og AS Valdresbanen har arbeidet i mange år for å redde Valdresbanen. Vi har hatt mange fornøyde dresinkunder, og har hatt togkjøring med vår egen motorvong til 2007. Tidligere har det vært flere togturer på banen med jernbaneklubben og GM gruppen. I 2006 var banen 100 år, og i samarbeid med Jernbaneklubben/ Krøderbanen fikk vi et fint jubileum.

Vi legger også ut et en annen historisk reklamebrosjyre som er gitt ut av NSB på 1980- tallet. Reklamefolderen har mye historie om banen, og et stort kart som viser Valdres og Hallingdal, samt byene Hamar, Gjøvik og Hønefoss. Kartet har tiltalende farger og har et vidt spekter. Forsiden er også tiltalende og viser hva du kunne se fra togvinduet på Valdresbanen. Noen er nysgjerrig på hva vi i Nye Valdresbanen arbeider med og prøver å ta vare på av banen. Har du spørsmål om dette eller om historisk togmateriell som er gått på Valdresbanen, ring gjerne 92039100, 41566682 eller 95039071. Vi minner også om dresintilbudet på Dokka jernbanestasjon på sommerstid.


BESØK OGSÅ BLOGGVALDRESBANEN.BLOGG.NO FOR MER


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


BM 86-26

Her er noen bilder av oppskjærte metaller fra huggevogn Bm86-26

Side 1 av 2
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Side 2 av 2
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
Etna Stasjon
På dresinbanen Dokka - Bjørgo sin hovedstasjon Etna jernbanestasjon, som i dag eies av valdresbaneforkjemper og tidligere styreformann Margit Rognerud, er det også stor aktivitet.
Der er hele den gamle plattformen revet, og ny plattform i retrostil snart ferdig bygget.
Plattformen er nå bygd i sin opprinnelige lengde, slik den var i tidligere tider. Stasjonsbygningen er skrapt helt ned for gammel maling og skal påføres en riktig linoljemaling for tømmerbygninger. Det er også laget ny godsrampe, også denne laget etter modell av den gamle. Stasjonsbygningen har også en tilstøtende vokterbolig hvor ny trapp er laget av brukte jernbanesviller, lik den gamle som var til nedfalls.
Etna jernbanestasjon var også Mikkjel Fønhus sin stasjon. Herfra reiste han både nordover til skole og sørover mot Dokka og Oslo. Det er ett mål over tid å tilbakeføre Etna jernbanestasjon til hvordan det så ut på 1960-tallet, med lastespor og lasterampe.
Målet er å skape levende historieformidling for mennesker i alle aldere og å være en historisk formidler av reisemåter gjennom mer enn hundre år.
Etna jernbanestasjon blir også base for vegetasjonsryddning på dresinbanen.

Nå har vi lagd en blogg, for valdresbanen gå inn og se og skriv gjerne noen kommentarer. Vi kommer også til og skrive noen nyheter og informasjon om hva som skjer på valdresbanen. Her er linken:http://bloggvaldresbanen.blogg.no/
Helga Storbekken med flere, har laget en vandreutstilling om jernbanen. Navnet på vandreutstillingen er ''PÅ SKINNER'' og ble åpnet på Jernbanemuseumet 9. mai. Valdresbanen har bidratt med mange rekvisitter til denne utstilingen. Utstillingen har startet på Hamar og avsluttes på Røros. I forbindelse med utstillingene er det flere musikkinnslag.

Dugnader

I 2012 og 2013 er det foretatt flere vegetasjonsdugnader mellom Etna og Dokka. Her er noen bilder fra den i juni 2012.
Noen bilder fra dugnader på Eina
52.050 kroner til "Fykop 2011"

På svingskiva på Dokka står det nå plassert en lastetraktor (tilnærmet Robeltralle) av type OBW7. Vi har valgt å kalle den "F ykop 2011" etter pådriver for anskaffelsen, Hans Olav Fykop. Den er utstyrt med V6 Deutz- motor, og derfor vil den fyke lett oppover stigningene mot Etna og Tonsåsen.

Lastetraktoren er gull verdt i vårt arbeid med å holde banen i stand. Valdresbanen gikk i april ut til våre støttespillere med anmodning om å tegne symbolske eierandeler i Fykop 2011. For kr 250 kan du bli symbolsk andelseier i Fykop 2011. Pr. 20. juli er det tegnet andeler for kr 52.050 kroner!, og det er fortsatt mulig å tegne seg. Du kan tegne deg ved å betale kr 250 pr. andel til Nye Valdresbanen, Boks 122, 2901 Fagernes på giro nr. 6179.05.38896.

OBW-en er 1985-modell og bygd av Plasser &Theurer. Den har lasteplan og kran. Tømmerklo kan monteres og henger kjøpesseinere. Den har trykkluftbremser og webasto hengerbrems, i tillegg til snøfreser med aggregat som det også kan monteres krattknusingsutstyr på. Den er kjøpt for 20.000 kroner, pluss frakt, fra Infrapartner og har før blitt brukt på sporveiene i Oslo.
Dugnad på OBW
Kulturminnedagen 2011 - 11. september

"Langs Valdresbanen - i rallarens fotspor - mellom Dokka stasjon og Etna stasjon"

Søndag 11. september blir Kulturminnedagen 2011 arrangert over hele landet. AS Valdresbanen har i samarbeid med lokale aktører laget et program fylt med jernbanehistorie, underholdning og de som ønsker kan også få en guidet dresintur.

Alle er hjertelig velkomne til å være med denne dagen! Det er forhåndsbestilling for de som ønsker å være med på guidet dresintur mellom Dokka stasjon og Etna stasjon, tlf.; 61 11 26 30. For fullstendig program, se; Kulturminnedagen 2011.



Dugnader les nyheter!

Kontakt oss

AS Valdresbanen / Nye Valdresbanen Postboks 122 2901 FAGERNES Telefon: 61 11 26 30 - 99 44 87 11 E-post: post(krøllalfa)valdresbanen.no
Les mer

Om AS Valdresbanen og Nye Valdresbanen

AS Valdresbanen ble stiftet på konstituerende generalforsamling på Fagernes 19. april 1991. Bakgrunnen var Samferdselsdepartementets krav om at det må stå et ansvarlig selskap bak konsesjoner for jern...
Les mer