Valdresbanen starter på Eina på Gjøvikbanen, og gikk til Fagernes. Sporet ligger i dag til Bjørgo.
Valdresbanen var privatbane til 01.01.1937, og ble overtatt av NSB frem til nedleggesen av persontrafikken 31. desember 1988.
Mellom Eina og Dokka gikk det godstog fram til mars 1999.
Sporvidden er normalspor: 1435 millimeter
Stortingsvedtak: 20. mai 1899
Valdresbanen var privatbane til 01.01.1937, og ble overtatt av NSB frem til nedleggesen av persontrafikken 31. desember 1988.
Mellom Eina og Dokka gikk det godstog fram til mars 1999.
Sporvidden er normalspor: 1435 millimeter
Stortingsvedtak: 20. mai 1899
Åpnet | Vanlig drift | Høyt.åpnet | Lengde |
Eina – Dokka | 28.11.1902 | 23.11.1902 | 47,0 km. |
Dokka – Tonsåsen | 01.11.1903 | 29.09.1906 | 31,0 km. |
Tonsåsen – Aurdal | 11.10.1905 | 29.09.1906 | 18,0 km. |
Aurdal – Fagernes | 11.10.1906 | 29.09.1906 | 12,6 km |
Større linjeomlegginger:
Km. 172,30 – 173,75 Høgberget tunnel 31.08.1955
Km. 176,50 – 177,00 Tonsåsen 11.10.1956
Linjeomleggingen erstattet bl.a. den gamle Tonsåsen tunnel ved km. 176,97 på 97 m.
Stasjonsbygninger:
Skrukli revet 1984, Fall revet 1982, Bjørnerud revet, Odnes revet, Dokka ny bygning 1944, Nordsinni revet 1985, Etna ny bygning 1940 (tidl. Vokterbolig på Lampeland), Aurdal revet.
Nr. | Navn | Status | Km. Fra Eina | Km. fra . Oslo | Moh. | Oppr. | Status | Hendelser mv. |
1621 | EINA | S | . | 100,89 | 401,8 | . | . | Gjøvikbanen |
. | Bru over Einavann | . | . | 102,02 | . | . | . | Lengde 21,3 m. |
. | Ra sidespor | l | . | 105,28 | . | . | 1 | . |
1700.01 | Røste | . | . | 106,01 | . | 20.12.37 | Hp | (hp) 01.06.1969, nedlagt. 14.04.1970 |
1700.02 | Vestli | . | . | 107,09 | . | 20.12.37 | Hp | Nedlagt 1952 |
1701 | TREVATN | . | 8,35 | 109,14 | 385,5 | 28.11.02 | S | Sp 01.07.59 u 07.01.68, hp/l ca.1970, nedlagt 01.01.89 |
1701.01 | Halmrastsæter | . | . | 111,67 | . | 20.12.37 | Hp | (hp) 01.06.1969, nedlagt 14.04.1970 |
1702 | SKRUKLI | . | 15,00 | 115,81 | 393,0 | 28.11.02 | S | U 07.01.68, hp/l 05.08.83, nedlagt 01.01.1989 |
1702.01 | Opperud | . | . | 119,09 | . | 20.12.37 | Hp | Nedlagt 1952 |
1703 | FALL | . | 20,00 | 120,73 | 299,2 | 28.11.02 | S | Sp 07.01.68, u 10.06.68 hp/l 09.10.74, hp 15.11.84. nedlagt 01.01.1989 |
1703.01 | Klinkenberg | . | . | 122,58 | . | 20.12.37 | Hp | (hp) 01.06.1969, nedlagt 14.04.1970 |
1704 | HOV | U/X | 23,35 | 124,16 | 233,5 | 28.11.02 | S | U/x 01.01.1989 |
1704.01 | Kluke | . | . | 126,29 | . | 20.12.37 | Hp | Nedlagt 1939 |
1704.02 | Gabrielstugua | . | . | 127,79 | . | 1939 | Hp | (hp) 01.06.1969, nedlagt 14.04.1970 |
1705 | BJØRNERUD | . | 28,15 | 128,95 | 175,2 | 1905 | Sp | S 1949, Sp 05.05.1959, hp/l 01.09.1959 hp 14.05.1968, nedlagt 01.01.1989 |
1705.01 | Steinsvoll | . | . | 131,44 | . | 20.12.37 | Hp | (hp) 01.06.1969, nedlagt 14.04.1970 |
.. | Undergang riksvei 33 | . | . | 132,34 | . | . | . | Betongbru, lengde 43,6 m. |
1706 | FLUBERG | . | 33,15 | 133,93 | 154,8 | 28.11.02 | S | Sp 07.01.1968, u 10.06.1968, hp/l november 1987, nedlagt 01.01.1989 |
1706.01 | Kronborg | . | . | 137,76 | . | 20.12.37 | Hp | (hp) 01.06.1969, nedlagt 14.04.1970 |
1707 | ODNES | l | 39,40 | 140,20 | 138,6 | 28.11.02 | S | Sp 07.01.1968, u 10.06.1968, u/g 01.01.1989, l….. |
1707.01 | Åvella | . | . | 143,40 | . | 20.12.37 | Hp | (hp) 01.06.1969, nedlagt 14.04.197 |
1708 | DOKKA | S/g | 47,00 | 147,91 | 148,5 | 28.11.02 | S | S/g 01.01.1989 |
. | Bru over Dølveita | . | . | 148,59 | . | . | . | Lengde 30 m. |
. | Bru over Dokka | . | . | 148,97 | . | . | . | Lengde 60 m. |
1709 | NORDSINNI | . | 54,15 | 154,81 | 267,0 | 01.04.04 | S | U 07.01.1968, hp 24.11.1971, nedlagt 01.01.1989 |
. | Håkonstad tunnel | . | . | 160,17 | . | . | . | Lengde 115 m. |
1710 | ETNA | . | 65,20 | 165,85 | 479,7 | 01.04.04 | S | U 07.01.1968, hp november 1987, nedlagt 01.01.1989 |
. | Høgberget tunnel | . | . | 172,84 | . | 31.08.55 | . | Lengde 784 m. |
1711 | TONSÅSEN | l | 77,80 | 178,37 | 682,0 | 01.11.03 | S | U 01.08.1984, l 01.01.1989 |
1712 | BJØRGO | . | 90,50 | 190,96 | 510,0 | 01.10.05 | S | Sp 07.01.1968, nedlagt 01.01.1989 |
1713 | AURDAL | . | 95,70 | 196,20 | 457,4 | 01.10.05 | S | Sp 07.01.1968, u 01.01.1983, hp november 1987, nedlagt 01.01.1989 |
1714 | LEIRA | . | 104,50 | 204,97 | 372,0 | 01.10.06 | S | Sp 07.01.1968, u 10.06.1968, nedlagt 01.01.1989 |
. | Fagernes tunnel | . | . | 206,84 | . | . | . | Lende 80 m., revet høsten 1991. |
1715 | FAGERNES | . | 108,50 | 208,97 | 360,0 | 01.10.06 | S | Nedlagt. 01.01.1989. |